El gòtic internacional

Localitzacions

Museu del Monestir de Sant Joan de les Abadesses

Monestir Sant Joan de les Abadesses

És una de les joies arquitectòniques de la comarca, va ser fundat per Guifré el Pilós al segle IX per reorganitzar religiosament la vall, a partir d’una comunitat de monges benedictines, sota la direcció de la seva filla Emma.

La construcció actual data del segle XII. Al llarg dels segles s’ha vist modificada per les diferents revoltes, les obres i els terratrèmols del segle XV, encara que els arquitectes Puig i Cadafalch i Duran i Reynals van retornar l’edifici al seu estat de l’any 1428.

A l’exterior podem observar la decoració amb arcuacions llombardes, columnes i capitells, que donen una estructura de dos pisos o registres on s’obren els finestrals. A l’interior hauríem de fixar-nos en els pilars massissos que sostenen l’absis, en la disposició dels absis en un estil rossellonenc i, sobretot, en la manera en què conviuen en harmonia tres estils arquitectònics: el romànic (església), el gòtic (claustre) i el barroc (capella dels Dolors).

Convé, a més, no perdre’s el grup escultòric del Davallament o Santíssim Misteri (acabat el 1251), únic al món romànic: es tracta d’una talla en fusta de cirerer, perfectament conservada, on es representa el davallament de Jesús de la creu amb enormes dimensions i un nombre inusualment alt de figures que acompanyen el Crist.

També és interessant el claustre gòtic, iniciat el 1442, i la cúpula i elements decoratius de la capella del Santíssim, on s’allotja una notable talla de la Pietat obra de Josep Viladomat.

Es pot visitar de dilluns a diumenge (10 a 19 h)

• Gràcies al préstec d’aquesta institució, a l’exposició podeu admirar les següents obres: dos bordons de Marc Canyes i el Drap de faristol dedicat a Sant Joan Baptista.