El gòtic internacional

Exposició del 29 de març al 15 de juliol de 2012

Localitzacions

Catedral de Santa Maria de Girona

façana catedral de santa maria de girona

Va començar a construir-se al siglo XI i es va acabar al XVIII. Per això l’edifici actual conserva diferents estils: el barroc de la façana principal, el romànic del claustre i la torre Carlemany, i el gòtic de la nau.

La catedral primitiva i originària era la seu del bisbe de la diòcesi, però el 1015 el bisbe Pere Roger va reformar aquell primer edifici. Una nova catedral romànica va ser consagrada el 1038, de la qual es conserva el campanar, el claustre i dues ales de dependències canonicals.

La construcció de l’edifici gòtic es va iniciar al segle XIV per la capçalera i va finalitzar el 1604. En un principi es volien edificar tres naus. Però la proposta amb una de sola va provocar la suspensió de les obres i una discussió que va durar gairebé cinquanta anys. El 1417 es va decidir continuar la construcció d’una única nau, que tindria una alçada de 23 metres, l’element gòtic més ample de la història.

L’escalinata central que condueix a la porta (90 esglaons), del segle XVII és una de les obres barroques més singulars d’Europa. A l’exterior es conserva el pòrtic gòtic de Sant Miquel (nord) i el pòrtic dels Apòstols del segle XIV (sud).

Tres cossos verticals integren la façana, construïda el 1730 per Pau de Costa. Just al costat de la torre, sobresurt la gàrgola de la bruixa de la Catedral, l’única amb forma humana. Segons la llegenda, representa una dona que blasfemava i llençava pedres contra el temple, i que per obra divina va ser convertida en pedra.

Sobre el frontis principal s’alça el campanar o torre de Carlemany, del segle XII, que va ser aprofitat com a contrafort de l’obra central. Té una planta octogonal i sis pisos, i està coronat per un àngel de bronze, que substitueix una figura amb els ulls tapats, símbol de fe.

L’interior de la Catedral dóna una especial sensació de grandiositat, efecte de l’enorme volta gòtica del sostre. Hi ha una trentena de capelles amb imatges i retaules; tanmateix, cal destacar el conjunt de l’altar major, amb un retaule d’argent i daurat, acompanyat de pedres i esmalts, i la cadira de Carlemany, una càtedra romànica de marbre.

A la banda nord trobem el claustre romànic, obra de l’escultor Arnau Cadell (segle XII) que té forma trapezoïdal de doble columnata, amb escenes bíbliques i altres d’imaginatives esculpides als capitells.

Per completar la visita cal assenyalar el Tresor de la Catedral, situat al Museu Capitular, a l’oest del claustre.

El Museu d’Art de Girona organitza visites guiades a la Catedral per explicar didàcticament la història, l’art i la simbologia religiosa de l’edifici.

Es pot visitar a l’estiu (10 a 20 h) i a l’hivern (10 a 19 h).

• Gràcies al préstec d’aquesta institució, a l’exposició podeu admirar les següents obres: taules del Retaule de sant Miquel, de Joan Antigó i Honorat Borrassà.